Ποιητικές Ερμηνείες

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
26-30 Ιουνίου 2004

ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
21:00

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ
Κατόπιν κράτησης

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Παυλίνα Βερέμη

ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ
Martha Graham, Jose Limon, Mark Morris, Pascal Rioult, Βάλια Αλεξανδράτου

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Μιχάλης Ναλμπάντης

ΦΩΤΑ
Κατερίνα Μαραγκουδάκη

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ
Νίκος Νατσούλης

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Τάκης Διαμαντόπουλος, Γεράσιμος Ρήγας, Χάρης Ακριβιάδης

ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ελισάβετ Παπαγεωργίου

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Χριστίνα Χριστοφόρου

ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Τυπογραφείο Μ.Ορφανός Α.Ε.Β.Ε.

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Τρίτο Πρόγραμμα ΕΡΑ

ΧΟΡΗΓΟΣ
Ίδρυμα Ηλία Παρασκευά

ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Planet 99.5

Μήνυμα από τη Διεύθυνση

Η φετινή μας πέμπτη σειρά παραστάσεων έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς αισθανόμαστε πιο σίγουροι και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση από ποτέ σε σχέση με τους στόχους μας, και τον τρόπο με τον οποίο προσπαθήσαμε να τους εκπληρώσουμε. Τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας είναι ορατά στην απόδοση των χορευτών μας, που θα δείτε εδώ, απόψε, στις «ποιητικές ερμηνείες». Επιπλέον, η τρίτη συνεργασία μας με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών εξελίσσεται κατά τρόπο μοναδικό ώστε να είναι η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης εκείνη που εγκαινιάζει ως Στέγη χορού την πανέμορφη αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας».

Παυλίνα Βερέμη
Διευθύντρια της ΚΣΟΤ

Πρόγραμμα Παράστασης

Night Journey: Daughters of the Night Chorus

Το Night Journey είναι η απόδοση της τραγωδίας του Σοφοκλή Οιδίπους Τύραννος, ιδωμένη από τη σκοπιά της Ιοκάστης. Στο απόσπασμα αυτό, γνωστό ως Daughters of the Night Chorus, ο χορός των γυναικών προϊδεάζει για το τραγικό τέλος του Οιδίποδα και της Ιοκάστης.

Χορογραφία: Martha Graham
Διδασκαλία Ρεπερτορίου: Πένυ Διαμαντοπούλου
Μουσική: William Schuman
Σχεδιασμός Φωτισμού: Jean Rosenthal
Κοστούμια: Martha Graham
Ερμηνεία: Βαρδαρού Γεωργία, Ηλιοπούλου Άλεξ, Κολοκούρη Δήμητρα, Κύρκου Κύρκη, Παναγιωτοπούλου Αυγή, Φουστέρη Ίρις, Γρίμμα Σάντρα, Γουζέλη Χριστίνα, Γούτσιου Γιούλη, Κύπρη Γωγώ, Μερτζάνη Χριστίνα, Πίντζου Σοφία, Ποθητού Μαρία

Η Martha Graham, πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού στη Βόρεια Αμερική, κατατάσσεται διεθνώς δίπλα σε μορφές της τέχνης όπως ο Picasso, o Stravinsky, o James Joyce κ.ά. Δημιούργησε 181 χορογραφίες καθώς και μια Τεχνική που πήρε το όνομά της. Πολλοί από τους χορογράφους σύγχρονου χορού και μοντέρνου μπαλέτου έχουν σπουδάσει αυτήν ακριβώς την τεχνική ή υπήρξαν μέλη της ομάδας χορού της Martha Graham («Martha Graham Dance Company”). Το καλλιτεχνικό κληροδότημά της διαιωνίζουν μέσω παραστάσεων τα μέλη των: “Martha Graham Dance Company”, “Martha Graham Dance Ensemble”, καθώς και οι σπουδαστές του Martha Graham School of Contemporary Dance.

Η Πένυ Διαμαντοπούλου αποφοίτησε από την Ανώτερη επαγγελματική σχολή χορού της Άννας Πέτροβα. Ολοκλήρωσε το Επαγγελματικό και Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ως υπότροφη του “Martha Graham School of Contemporary Dance” στη Ν. Υόρκη. Ως μέλος της ομάδας “Martha Graham Dance Ensemble” (1996-2001), ερμήνευσε πρώτους ρόλους του ρεπερτορίου της χορογράφου. Ήταν μέλος του διδακτικού προσωπικού του “Martha Graham School of Contemporary Dance”. Από το Σεπτέμβριο του 2002 συνεργάζεται με την Κ.Σ.Ο.Τ.

A Choreographic Offering [απόσπασμα]

Το έργο A Choreographic Offering, σε μουσική J. S. Bach, είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Doris Humphrey (μέντορα και συνεργάτη του José Limon) και βασισμένο σε κινήσεις από χορογραφίες της. Ανέβηκε για πρώτη φορά το 1964. Η καθαρότητα και ακρίβεια των κινήσεων σε συνδυασμό με την εξαίσια μουσική, ενέταξαν αυτή τη χορογραφία στο πάνθεον των σύγχρονων κλασικών
χορογραφιών. Το πλήρες έργο διαρκεί σχεδόν μια ώρα, αλλά συνήθως παρουσιάζεται ένα ή και περισσότερα αυτοτελή κομμάτια του (σόλο, ντουέτο, τρίο, κουιντέτο ή και ανσάμπλ).

Χορογραφία: Jose Limon
Διδασκαλία Ρεπερτορίου: Risa Steinberg
Μουσική: J. S. Bach
Ερμηνεία: Βασιλάκος Ταξιάρχης, Βλαγκοπούλου Δήμητρα, Γουζέλη Χριστίνα, Ηλιοπούλου Άλεξ, Κακλέα Λενιώ, Κολοκούρη Δήμητρα, Κύπρη Γωγώ, Κύρκου Κύρκη, Λαζαρίδης Ηλίας, Παναγιωτοπούλου Αυγή, Πίντζου Σοφία, Πεσλίκα Νάταλι, Ποθητού Μαρία, Πουλίνας Βαγγέλης, Ράντου Μαίρη, Φουστέρη Ίρις.

Ο José Limon (1908-1972) σπούδασε χορό κοντά στη Doris Humphrey και στον Charles Weidman, στις ομάδες χορού των οποίων και χόρεψε από το 1930 έως το 1940. Κατόπιν δημιούργησε τη δική του ομάδα χορού την καλλιτεχνική διεύθυνση της οποίας ανέλαβε η Doris Humphrey. Το ρεπερτόριο περιλάμβανε χορογραφίες και των δύο. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η πιο διάσημη χορογραφία του ίδιου, The Moor’s Pavane, 1949, σε μουσική του Purcell. Ο Limon, δημιουργός σπάνιας ηθικής ευαισθησίας, δημιούργησε επίσης τις χορογραφίες: The traitor 1954, There is a time 1956, Missa Brevis 1958, και The Unsung, 1970. Τέλος, ο Limon διακρίθηκε και ως δάσκαλος χορού: δίδαξε στο περίφημο “Juilliard School” στη Νέα Υόρκη καθώς και σε άλλα κολέγια στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά το θάνατό του, το Ίδρυμα José Limon (“José Limon Dance Foundation Inc.”) ανέλαβε τη διαφύλαξη του έργου του καθώς και εκείνου της Doris Humphrey.

Η Risa Steinberg γεννήθηκε και σπούδασε χορό στη Νέα Υόρκη (“High School of Performing Arts” και στο “Juliard School”). Κλήθηκε από τον José Limon να συμμετάσχει στην ομάδα του, όπου και παρέμεινε για έντεκα χρόνια. Από το 1986 έχει παρουσιάσει το έργο της ACelebration of Dance σε διάφορα μέρη του κόσμου (Βουδαπέστη, Ολλανδία, Πολωνία, Τορόντο, Καράκας), καθώς και στις Η.Π.Α. Καταξιωμένη διεθνώς ως αυθεντία πάνω στη διδασκαλία της Τεχνικής και των χορογραφιών τού Limon, η Risa Steinberg έχει διδάξει γενιές χορευτών διεθνώς κατά την τριαντακονταετή καριέρα της στο χορό, ενώ αυτή τη στιγμή διδάσκει και στο “Julliard School”.

Canonic 3/4 Study

Το έργο Canonic 3/4 Study ανέβηκε πρώτη φορά στις 29 Ιουλίου 1982, στο Seattle. Σε αυτό το έργο ο Mark Morris σαρκάζει τα κοινότοπα χορευτικά μοτίβα, τόσο του μπαλέτου όσο και του σύγχρονου χορού. Το Canonic 3/4 Study είναι μια ευφυής και επινοητική παρωδία των κλισέ του χορού, με μουσική όμοια μ’ αυτήν που συχνά συνοδεύει τις πρόβες των σπουδαστών.

Χορογραφία: Mark Morris
Διδασκαλία Ρεπερτορίου: Mireille Radwan-Dana, μέλος του “Mark Morris Dance Group”
Σχεδιασμός Φωτισμού: Terry Simpson
Επιμέλεια, Eρμηνεία Mουσικής: Harriet Cavalli
Ερμηνεία: Βασιλάκος Ταξιάρχης, Γρίμμα Σάντρα, Ηλιοπούλου Άλεξ, Κολοκούρη Δήμητρα, Κύπρη Γωγώ, Κύρκου Κύρκη, Καραχάλιος Τάσος, Λαζαρίδης Ηλίας, Μερτζάνη Χριστίνα, Παναγιωτοπούλου Αυγή, Πουλίνας Βαγγέλης, Φουστέρη Ίρις

Ο Mark Morris σπούδασε Φλαμένκο και Μπαλέτο στο Seattle και στη Μαδρίτη. Νέος ακόμα, συμμετείχε στην ομάδα χορού “Balkan Dance Troupe”, η οποία επηρέασε τη μετέπειτα χορογραφική του καριέρα. Συνέχισε τις σπουδές χορού κοντά στη Maggie Black και χόρεψε με διάφορες ομάδες χορού (Eliot Feld, Laura Dean, Hannah Kahn, Lar Lubovitch κ.ά.) Το 1980 ίδρυσε τη δική του ομάδα, “Mark Morris Dance Group”, μία από τις σημαντικότερες ομάδες αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Ως χορογράφος έχει συνεργαστεί με ομάδες όπως: Joffrey Ballet, American Ballet Theatre, Paris Opera Ballet, Les Grands Ballets Canadiens, San Francisco Ballet κ.ά. Μερικές από τις πιο διάσημες παραγωγές της ομάδας του είναι: Castor & Pollux (1980), Gloria (1981), New Love Song Waltzes (1982), Dog Town (1983), Rangassayee (1984), Going Away Party (1990), the Hard Nut (1991), the Argument (1999) κ.ά.

Η Mireille Radwan-Dana μεγάλωσε στη Ρώμη, και ξεκίνησε τη χορευτική της καριέρα στο “Scuola di Danza Terpsichore”. Κατόπιν μετακόμισε στις Βρυξέλλες, όπου σπούδασε στην περίφημη σχολή του Maurice Béjart, τη MUDRA, από το 1986 έως το 1988. Έγινε μέλος του “Mark Morris Dance Group” το 1988, και συνέχισε να χορεύει και να διδάσκει με την ομάδα έως τον Απρίλιο του 2001. Αυτή τη στιγμή διδάσκει στο “School of Mark Morris” και στο “Dancewake Kids Company”.

Boléro

Το έργο Bolero, σε χορογραφία Pascal Rioult και μουσική Ravel (από την ομώνυμη μουσική σύνθεση), ανέβηκε πρώτη φορά στις 15 Φεβρουαρίου 2002, στο Berkley, California. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη, λιτή και πρωτότυπη ερμηνεία του έργου του Ravel.

Χορογραφία: Pascal Rioult
Διδασκαλία Ρεπερτορίου: Μαριάννα Τσαρτόλια, μέλος του “Pascal Ricult Dance Theatre”
Μουσική: Maurice Ravel, Bolero
Σχεδιασμός Φωτισμού: David Finley
Σκηνικά: Harry Feiner
Κοστούμια: Russ Vogler
Ερμηνεία: Γουζέλη Χριστίνα, Δημητρίου Σοφία, Κολοκούρη Δήμητρα, Κύπρη Γωγώ, Λαζαρίδης Ηλίας, Παναγιωτοπούλου Αυγή, Πίντζου Σοφία, Πουλίνας Βαγγέλης, Γρίμμα Σάντρα, Καραχάλιος Τάσος, Κύρκου Κύρκη, Ποθητού Μαρία

Ο Pascal Rioult γεννήθηκε στη Νορμανδία (Γαλλία). Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο του Παρισιού με Μεταπτυχιακό στην Επιστημονική εκπαίδευση το 1981 και κατόπιν σπούδασε χορό στη Νέα Υόρκη, με υποτροφία από το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού. Χόρεψε με τις ομάδες της May O’Donnel και του Paul Sanasardo προτού προσχωρήσει στην ομάδα της Martha Graham, το 1986. Ως πρώτος χορευτής ερμήνευσε πολλούς σπουδαίους ρόλους ρεπερτορίου της Graham, ενώ το 1990 η Graham δημιούργησε έναν πρώτο ρόλο ειδικά για τον κ. Rioult, στο μπαλέτο της “Eyes of the Goddess”. Ξεκίνησε τη χορογραφική του καριέρα το 1989. Από το 1994 ο κ. Rioult έχει επικεντρωθεί στην προσπάθεια να αναπτύξει το δικό του χορογραφικό λεξιλόγιο με την ομάδα του “Pascal Rioult Dance Theatre”. Η ομάδα του έχει κατά καιρούς επιδοτηθεί από τα: National Endowment for the Arts, New York State Council on the Arts, New York City Department of Cultural Affairs, Paul Lepercq Foundation, Florence Gould Foundation, κ.ά.

Η Μαριάννα Τσαρτόλια γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Συνέχισε τις σπουδές της στο Studio του Merce Cunningham στη Νέα Υόρκη, από όπου αποφοίτησε το 1997 με υποτροφίες του Ιδρύματος Α. Ωνάσης και του Merce Cunningham Foundation. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τις ομάδες: «Χοροθέατρο Οκτάνα», «Ομάδα Σύγχρονου Χορού του Χάρη Μανταφούνη», «Connecticut Ballet», «Analysis Dance Company». Από το 1998 είναι μέλος της ομάδας “Pascal Rioult Dance Theatre”(P.R.D.Τ.) με έδρα τη Νέα Υόρκη. Έχει διδάξει σεμινάρια σύγχρονου χορού και ρεπερτορίου στην Αμερική και στη Γαλλία. Είναι επίσης υπεύθυνη διδασκαλίας του παιδαγωγικού προγράμματος της ομάδας P.R.D.T.

Handing Over

Πρόκειται για μια χορογραφία της Βάλιας Αλεξανδράτου η οποία δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την παράσταση των τελειόφοιτων της Κρατικής Σχολής Χορού του 2004. Είναι ένα σπονδυλωτό κομμάτι σε πέντε μέρη, τα οποία διατηρούν την αυτονομία τους ως προς τη μουσική, τη χορογραφική δομή και το ύφος.

Χορογραφία: Βάλια Αλεξανδράτου, “Analysis Dance Company”
Μουσική: Stefen Grappeli, Dimitri Shostakovich
Φώτα: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κοστούμια: Christina Gianini, Ελβίνα Κουμαριανού
Ερμηνεία: Βλαγκοπούλου Δήμητρα, Γουζέλη Χριστίνα, Δημητρίου Σοφία, Λαζαρίδης Ηλίας, Παρασκευοπούλου Ιωάννα, Πίντζου Σοφία, Πουλίνας Βαγγέλης, Φόβου Ράνια, Φουστέρη Ίρις

Η Βάλια Αλεξανδράτου αποφοίτησε από την Ανώτερη επαγγελματική σχολή χορού της Άννας Πέτροβα. Είναι επίσης απόφοιτη του “Martha Graham School of Contemporary Dance” και του “Martha Graham Teaching Certification Programme” του Skidmore College. Έχει λάβει μέρος σε σειρά από παραστάσεις του “Marhta Graham School”, κι έχει χορέψει με το Pearl Dance Theatre. Το 1997 Χορογράφησε για το Union League του Lincoln Hall το έργο Standing in Motion, όπου επιχείρησε τη σύζευξη χορευτικής κίνησης και εικαστικών. Από το 1998, ως χορογράφος της ομάδας “Analysis Dance Company”, παρουσίασε έργα όπως το Continuous Painting, και το Nine. Το 1999 επιχορηγήθηκε από το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού.